Costa Rica en Panama

Hola todos,

Tijd voor een nieuwe update, deze keer vanuit Panama. Verder bij waar ik vorige x gebleven was; het vrijwilligerswerk.

Vorige keer bij het schrijven van m´n blog dacht ik dat ik het ook leuk zou vinden om nog een maand langer vrijwilligerswerk te doen, na een weekendtrip naar de kust was mijn mening totaal veranderd. Veel gezelige mensen ontmoet, veel die alleen reisde. Een deel dat al in Costa Rica was geweest en over nationaal parken vertelde die echt vet waren, een deel dat richting Panama reisden en wat gezellig zou zijn om mee te reizen.

De laatste twee weken vrijwilligerswerk waren als de andere weken wederom met veel lesuitval omdat vergaderingen niet kunnen wachten tot de pauze maar om 11.00 uur moeten plaatsvinden, omdat het ´dia de los maestros´ (dag van de leraren) is, omdat ´dia de los maestros´ met de kinderen gevierd moet worden.... Omdat het regenseizoen echt was begonnen waren er niet veel kinderen op school omdat er veel ziek zijn, omdat ze niet in de regen naar school mogen lopen of omdat ze de hele nacht wakker hebben door de regen. De huisjes in mijn community waren vaak van verrot hout en oude golplaten dus als het regent wordt alles nat en klam.

Laatste weekend in Nicaragua nog een weekendtrip naar het nationaal park Miraflor gemaakt, in vier dagen twee toeristen tegen gekomen en geweldige natuur en de mensen waren zooo vriendelijk! Vooral de zaterdag in Miraflor was bijzonder; om 7.00 s´ochtends de bus om naar het volgende dorpje te gaan. Midden in the middle of nowwhere stopte de bus omdat die door de regenval die nacht niet verder kon. Toen hebben we om 7.30 s´ochtends, zonder ontbijt twee uur gelopen, stijl omhoog op modderweggetjes om bij het dorpje te komen. Bleek dat de finca van ons gastgezin buiten het dorp lag, nog 1,5 uur verder lopen maar ´wij lopen snel dus dan was het maar 40 minuten....´ Bij iemand binnen uitgerust, koffie gedonken en haar zoon bleek een gids te zijn. We hadden sowies een gids nodig want er waren geen trails of signalen dus anders kwam nergens. Toen hebben we ook paarden gehuurd, en 3 uur lang paard gereden!

Afscheid van de school, de kinderen en de mede-vrijwilligers was verbazingwekkend makkelijk. Ik denk dat was omdat het het inefficiente schoolsysteem zo frustrerend was, ik Granada wel gezien had en heel veel zin had om weer te reizen en nieuwe plaatsen te ontdekken. In de eerste week reizen ben ik van nationaal park naar nationaal park gehopt in Costa Rica. Eerst naar Montezuma; strand, zee en jungle. Ik werd elke ochtend wakker door lawaai van de apen! Op het strand gerelaxed en naar een waterval gehiked. Vervolgens een dag reizen naar Monteverde, bekend door de ziplining. Aan een kabelbaan supersnel door en over de jungle vliegen, echt geweldig! Regenwoud was ook mooi, maar geen wilde dieren gezien. Daarna 3 bussen en een boot naar Tortuguero, dat in de Lonely Planet wordt beschreven als mini-amazone en waar je zeeschilpadden eiere kan zien leggen. Dit was ook zo cool! S´chtends om 5.30 uur met een kano door de jungle om wilde dieren te spotten; drie soorten apen, kaaimannen, iguanas, vleermuizen en heel veel vogels gezien. Natuur is zo geweldig, je voelt je alsof je in een Tarzan en Jane film bent. Daarna een hike door het regenwoud heen en langs het strand terug en s´avonds de turtle tour! Het schild van een zeeschilpad is een meter lang en ze leggen 100 eieren in 1 keer! Zo bizar om dat proces te zien en al de eieren eruit zien floepen. Daarna begraven ze de eieren goed en graven ze hun weg terug naar zee. Na Tortuguero was het plan om naar een ander nationaal park te gaan maar dat bleek gesloten op maandag, er was niks in de omgeving te doen en ik had geen zin om een dag te ´wachten´ dus toen ben ik met de Tikabus alvast naar Panama City gegaan.

Panama City is heel vet. De skyline wordt vergeleken met die van Miami; veel wolkenkrabbers, het oude gedeelte wordt beschreven als ´Habana vieja´; veel statige koloniale, vervallen gebouwen, het Panama-kanaal is interessant, al hebben we in Nederland ook grote sluizen, veel winkels met rotzooi wat me deed denken aan Bangkok en naar een shoppigmall geweest....zo veel leuke kleding voor zo goedkoop, ik weet nog niet hoe de nieuwe aankopen in mn backback passen. Vervolgens voor een 3-daagse trip naar de San Blas eilanden, een eilandengroep van meer dan 365 eilanden, gedeeltelijk bewoond door een traditionele stam, de Kuna´s. Eilanden waren erg mooi en relax en het was interessant om meer te weten over de tradities van de Kuna´s. Ze betaalden bijvoorbeeld tot en met eind jaren ´90 met kokosnoten, een trouwerij vindt plaats in een hangmat, een dode wordt begraven in een hangmat, na de eerste menstruatie wordt het haar van het meisje afgeschoren en wordt ze totaal zwart geverfd (dat 5 dagen blijft zitten). De vrouw is de baas van de maatschappij en de maatschappij wordt geleid door ´chiefs´. Na de San Blas eilanden naar El Valle, een dorpje in een krater met mooie natuur. Nu in David, de 2na grootste stad van Panama, redelijk dicht bij de grens met Costa Rica. Komende dagen hier raften en hiken en daarna naar de Caribische kust, naar Bocas del Toro en Puerto Viejo. De laatste week op het strand en 26 juli ben ik weer op Nederlandse bodem!

Veel mede-backpackers ontmoet, de hostels zijn elke keer gezellig en altijd mensen om iets te doen of rond te hangen, dus dat is top. Nog steeds volop aan het genieten dus, ik kijk er ook weer naar uit om naar Nederland te gaan, maar eerst nog tijd om Panama te verkennen en aan de tropische stranden te liggen!

Hasta pronto!

Lieke

Reacties

Reacties

madiekje

Jemig Lieke,
Als ik dat lees word ik ECHT JALOERS!!! Volgens mij heb je het echt enorm naar je zin en zie je echt weer de mooiste dingen en beleef je de grootste avonturen! Geniet echt nog even, want zo boeiend is het in dit kikkerlandje echt niet! haha! Nee, geniet gewoon nog maar tot 26 juli!!!! En zorg dat je veilig thuiskomt!;)

Hele dikke kus!!!

Laurens

Lieke, dat klinkt verdomde goed. Ook ik ben weer jaloers... ':@

Geniet er nog van!

kimberley

Jaaaa je bent lekker weer bijna thuis!! ik droomde laatst serieus dat we mekaar huilend in de armen vlogen, mooi dramatisch toch:D
miss you, kuskus

kimberley

actief wezentje:P

Sonja

Liekje! Wat een fantastische verhalen! Heerlijk! Geniet er nog van! Kuss

Aiko

Lieke, goed om te horen dat je zo geniet van je reis! Geniet nog even van de laatste weekjes en als je thuis komt, zullen we een mooi welkomsdiner organiseren!

Ron van Pauli

Hoi Lieke,
Gaaf verslag weer joh. Foto's zijn echt super. Ze geven een fantastisch beeldverslag van je reis.
We kijken er naar uit je weer in levendelijve te ontmoeten en om te genieten van je verhalen.
Het aftellen is al begonnen.
Vanuit een half bewolkt Nederland nog een prettig verblijf en behouden terugreis toegewenst.
Hasta la vista
Ron

Rosanne

Liek, echt supergave foto's! Sommige kunnen zo in een reiscatalogus! Als je verhalen hoor, wordt ik ook wel een beetje jaloers hoor. Het klinkt zo gaaf! Geniet er nog even van, we zien je over twee weekjes weer!

AnneEva

Hej lieke

jeetje wat reis je veel! je hebt echt al heel veel gezien! super zeg! het is wel anders zeker reizen zonder jolien? maar volgens mij gaat het alleen reizen je ook goed af!

vrijdag had ik mijn afstudeerboreel en de liedjes waren super! heb erg gelachen en het was super gezellig!

nou geniet lekker van je laatste 1.5week!

xxx

Josine

Zooo Liek, dat gaat snel dat jij weer terug komt!
Mooie verhalen wederom, ga zo door!

Xje

leyla

Liek!! dat jij dat allemaal zo even doet joh in je eentje :S ik kan dat wel respecteren haha dat is dus echt niks voor mij dat gereis van hot naar her in mn eentje door de jungles en weet ik wat haha. maar wel echt super gaaf allemaal en word er ook wel jaloers van :) maar maak je nou geen rare dingen mee met mensen die (vrouwelijke) toeristen lastig vallen of verkrachten of beroven weet ik wat...ik zou echt als de dood zijn zo in mn eentje in al die onontwikkelde landen...maarja het klinkt echt heel gaaf allemaal en geniet er nog maar goed van want voor je t weet is het voorbij!!! ik studeer intussen ook bijna af hier (1mnd) en dan kom ik weer naar NL rond 20 aug. dus moeten we maar weer ff meeten met zn alle en alle belevenissen delen :)

dikke kus en TC

Claudine

klinkt geweldig, x

Ron Zwolsman

Beste Lieke,

Mijn naam is Ron Zwolsman. Mijn dochter julisa moet voor stage (HBO tourisme) naar het buitenland. Haar keuze is een zuid amerikaans land. Panama en Costa Rica zijn haar voorkeuren.
Mijn zorgen zijn dat ze daar goed terecht komt, en daarom wilde ik jou vragen of je mischien een goed adres hebt voor een gastgezin in die landen?

Ik hoor het graag van je!!

Alvast mijn dank! en complimenten voor je mooie side!!

M.vr.gr.


Ron Zwolsman

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!