Brazilie

Hey,

Gisteren ben ik weer veilig op Nederlandse bodem geland. Hierbij een verslag van de laatste dagen in Brazilie.

De watervallen van Iguazu waren heel erg indrukwekkend! Zoveel water dat met zo een kracht naar beneden stort, heel mooi! Er waren verschillende hikes om de watervallen van boven, beneden, dichtbij en ver weg te zien. Ook zijn we met een bootje bijna onder de watervallen geweest, ondanks de poncho zeiknat maar heel vet! Ook apen, tucans, een kaaiman en 'coatis' gespot! Geen idee wat de nederlandse naam van 'coatis' is mr deze verwende beesten hebben wel onze lunch gejat!

Na Iguazu met onze laatste nachtbus naar San Paulo, grootste stad van Brazilie met 12 miljoen inwoners. Hier zijn we maar één nacht gebleven voor uitgaan met Marcel, een vriend van Tessa die ze in Australie heeft leren kennen. Tessa en ik tussen allemaal locals wat een ervaring! Ook alle cheografieen van dansjes van oa carnaval zijn ons aangeleerd, dit bleek wat complex...

De laatste week in Rio de Janeiro, bekend om de mooie stranden. Toen wij echter aankwamen had het net gestormd, toen wij Copacabana en Ipanema zondag in volle glorie wilde aanschouwen was er weing strand over, alles stond onder water. Het zand had zich gedeeltelijk verplaatst naar de boulevard en weg....Sportief volk de Brazilianen, op zondag wordt een driebaans autoweg langs de boulevard afgezet en ondanks het slechte weer waren veel mensen aan het wandelen, hardlopen, fietsen en skaten, leek een soort marathon. Maandag het uitzicht vanaf Christusbeeld op de berg (Corcovado 700m hoog) gezien, Het beeld is 38m hoog en één van de 7 nieuwe wereld wonderen.

Na 6,5 week op hoog tempo zoveel gezien te hebben vonden Tessa en ik het tijd om te relaxen en wel op Ilha Grande: tropisch eiland in de buurt van Rio met azuurblauwe zee, witte stranden en palmbomen! Het weer was gelukkig wat beter. Hier hebben we een dagje op het strand geleden, dagje boottour en gesnorkeld en een dagje gehiked door het tropisch regenwoud. Tenslotte onze laatste dag in Rio hebben we gelukkig de stranden in volle glorie kunnen aanschouwen en Sugar Loaf gezien, uitzichtpunt waar je met een kabelbaan heen kan. Ons streetparty de laatste avond veel helaas wel in het water maar zaterdagochtend voor onze vlucht nog wel twee uurtjes op het strand gelegen.

Naast het weer wat tegen viel hadden we gedacht dat de mensen in een modern land als Brazilie in de grote steden wel engels spreken maar helaas... hoe kan je communiceren als het personeel in een café twee straten van Ipanema niet eens het woord 'sandwich' kent?

Zondagochtend veilig geland op Schiphol en na alle verhalen over het mooie weer in Nederland, lange zomeravonden en eten in het park dacht ik lekker in de tuin of misschien wel op het strand van mijn jetlag bij te komen maar het was lekker vertrouwd Nederlands weer... twee dagen om bij te komen en woensdag back to reality, aan de slag in het nieuwe ziekenhuis.

Foto's van Brazilie niet nog niet geupload, ik probeer het deze week en dit is de link

Groetjes, Lieke