Granada

Hola todos,

Na 6 weken in Granda is het tijd voor een volgende update. De tijd vliegt voorbij, over 2,5 week vertrek ik al richting Costa Rica en Panama. Bij deze zal ik een beeld proberen te geven van mijn relaxe leventje hier in Granada.

Het huis is nog steeds gezellig. Van de meiden die in het huis zaten toen ik arriveerde zijn er nog maar drie over en is de rest is alweer vertrokken. Het bevalt nog steeds goed om op één plek te zijn, boodschappen te doen en te koken. Het vrijwilligerswerk bevalt ook goed. Het is leuk om een band met de kinderen te krijgen en geweldig als je de klas in loopt en ze allemaal willen oefenen en ze zo enthousiast worden van rekenen, domino of een dictee. Ik geef les in de second grade, kinderen van ongeveer 8 of 9. School begint om 7.00 uur, wij beginnen om 9.15 uur tot 12.00. Ik help vijf kinderen die achter lopen met rekenen, lezen en schrijven. Niet te ingewikkeld; getallen van 0 tot en met 10, la-le-li-lo-lu en een meisje kan zelf haar eigen naam niet schrijven. S´middags zijn er een uur of 1,5 uur leesgroepjes waarbij wij in de wijken bij mensen thuis voorlezen, kleuren, schrijven en memory spelen. Ik heb niet het idee dat ik al iets heb bereikt aangezien ze niet snel leren, anders lopen ze ook niet achter, er gemiddeld maar drie van de vijf leerlingen op school zijn en ik niet veel tijd heb om te oefenen. Elke klas heeft namelijk 1,5 uur classe de arte en twee keer in de week 3 kwartier gym waardoor er maar twee dagen overblijven om de gehele 2,5 uur te oefenen. School is vaak eerder klaar omdat bijvoorbeeld de oma van de lerares van de second grade is overleden, de oma van een van de leerlingen uit second grade is overleden, het bijna weekend is, het morgen moederdag is of gesprayed wordt tegen insecten.

Mijn school is echter goed georganiseerd als ik het vergelijk met andere scholen waar maar drie klaslokalen zijn waardoor 4th, 5th en 6th grade in één klaslokaal zitten en één leraar hebben. Resultaat is dat 24 van de 28 leerlingen niet kunnen optellen, aftrekken of vermenigvuldigen. Sommige scholen hebben geen water of toiletten, niet voldoende klaslokalen waardoor leerlingen buiten les krijgen, leraren die niet op komen dagen of leerlingen die in het regenseizoen niet naar school kunnen omdat de wegen onderwater staan.

Buiten de gewone schooldagen zijn er afgelopen weken nog een kledingverkoop, moederdag en kinderdag op de scholen georganiseerd. De kledingverkoop op mijn school liep niet goed omdat mensen geen geld hadden voor een t-shirt van 25 eurocent of een broek van 50 eurocent… Moederdag was een grote happening. De hele dag geen school maar een sort open podium met traditionele dans, moderne dans en gedichtjes. Vooral de moderne dans was indrukwekkend, kinderen die in korte rokjes en shirtjes op het ´podium´ staan te shaken moeders die hoe fouter het is, harder begonnen te joelen. Indrukwekkendste van de moederdag was de danscontent voor de moeders waarbij de moeders los gingen op het podium en begonnen te shaken met hun heupen, kont en buik. Afgelopen week was dia de los ninos waarbij we met alle vrijwilligers naar verschillende scholen gingen om te helpen met koekhappen, zaklopen, stoelendans, schminken… erg leuk om de andere scholen te zien en zo een breder beeld te krijgen van waar La Esperanza werkt.

Verder is La Esperanza afgelopen weken ook bezig geweest met het testen van de ogen van de kinderen. Eén van mijn leerlingen kan met memory op 20 cm afstand niet zien of de kaartjes hetzelfde zijn, moet een boek lezen op 10 cm afstand en kon met de ogentest het eerste plaatje niet zien, dat toch echt heel groot is. Donderdag ga ik met 5 kids naar de opticien en krijgen ze en bril. Eén keer in de week ga ik met 6 leerlingen naar de tandarts, wat indrukwekkend is als je de zwarte ontstoken gaten in hun mond ziet en de manier waarop de tandarts te werk gaat. Hoogtepunt van La Esperzanza deze week is dat er vrijdag een nieuwe school officieel wordt overgedragen aan het ministerie van onderwijs, maar hier heb ik niks aan bijgedragen. Voor meer informatie over de organisatie en projecten kan je kijken op http://www.la-esperanza-granada.org/.

De meeste dagen ben ik rond 15.00 weer thuis waarna ik me s´middags vermaak met rondhangen in huis (altijd gezellig met 12 huisgenoten), naar de gym ´Pure´ (ik ben tegenwoordig fan van joga) en spaanse les. Dit alles natuurlijk in een tranquilo tempo, aanpassen aan de cultuur. S´avonds ben ik meestal om 22.00 uitgeteld omdat de kinderen zoveel energie kosten en door de hitte en ik elke ochtend om 6.00 uur wakker wordt. Gelukkig ben ik geen uitzondering maar hebben de meeste meiden uit het huis dat. En de hele dag zoveel kinderen en mensen om me heen, dat het s´avonds vaak lekker is om relax dvdtje te kijken, te lezen of gewoon in huis rond te hangen. Dus na drankjes (wel vroeg beginnen dus, 2 cocktails voor 1 euro in happy hour, hele dag happy hour ;)) of een dvdtje is het nachtleven hier beperkt. Er zijn ook maar drie plaatsen in Granada waar je kan gaan stappen, dus niet veel nieuws te ontdekken. Spaans gaat best goed, ik kan mezelf goed redden en mn spaanse lerares was verbaasd dat ik pas zo kort spaans spreek. Ben nu aan het oefenen met kranten lezen en we hebben sinds eergisteren de regel in huis dat tussen 17.00 en 20.00 alleen spaans gesproken mag worden, ben benieuwd of dat gaat werken.

Granada ligt lekker centraal in Nicaragua en elke week waren er genoeg mogelijkheden om trips te ondernemen en meer van Nicaragua te zien. Ik ben naar Leon geweest; een andere koloniale stad in Nicaragua, Laguna de Apollo; een helder kratermeer heerlijk om te relaxen, Masaya; de souvenirmarkt van Nicaragua, twee vulkanen gehiked en Isla de Ometepe; een eiland bestaand uit 2 vulkanen met super mooie natuur waar het lijkt alsof de tijd heeft stil gestaan. Komende weekend ga ik naar het strand waar ik nu echt ga surfen!

Ik ben nog steeds aan het genieten. Maandagochtend zijn vaste geluksmomentjes als ik besef dat ik nog steeds in Centraal Amerika ben en niet aan het begin ben van een week met colleges, werkgroepen, stages of werk, niet hoef te leren voor examens of tentamens en geen scriptie hoef te schrijven. 26 juni ga ik richting Costa Rica en Panama en 26 juli vlieg ik vanuit San Jose terug richting Nederland. Twee maanden is een goede tijd om hier te blijven, maar als ik nog een maand langer in Granada had zou ik me ook prima amuseren en misschien een verschil zien in dat mijn leerlingen iets hebben geleerd. Maar ik heb veel zin om weer op avontuur te gaan in Costa Rica en Panama. Helaas zijn er geen vrijwilligers die ook eind juni dezelfde richting op reizen waardoor ik weer alleen van start ga. Waarschijnlijk kom ik onderweg veel mensen tegen die ook naar beneden reizen, dus daar maak ik me geen zorgen over, al had het wel gezelliger met zn tween geweest.

Ik hoop dat jullie een beeld hebben van mijn afgelopen weken in Granada en ik zal jullie op de hoogte houden van verdere ervaringen!

Liefs!

Reacties

Reacties

Claudine

Wow, wat een indrukwekkende verhalen!! Zit ik hier een beetje achter mn computer tentamens te leren, terwijl jij kinderen leert rekenen en spellen, zo gaaf!!
Heb hier trouwens ook yoga geprobeerd, echt relaxed he? Misschien dat we dat in Rdam samen kunnen voortzetten. Tot schrijfs,
Dikke kus, Claudine

Froukje

Ik heb het idee dat mijn reactie elke keer hetzelfde is, maar super leuk! en grappig om zoveel van mijn eigen reis terug te zien!! La Esperanza... leuk en zo herkenbaar!
Costa Rico heb ik nog wel een tip als je van hot springs (verwarmd door de vulkaan: Arenal) houdt --> La Fortuna (ergens bovenin) daar kun je ook geweldig canopy-en!
Nou geniet ervan, want de tijd vliegt!!
Kus

Jaap Haubrich

Laat je na Granada niet teleurstellen door de steden in Costa Rica; die zijn niet interressant of mooi. Concentreer je op de natuur(parken)en/of stranden!! VEEL PLEZIER NOG.

Jolien

Liek, blij weer wat van je te horen!
En nog blijer dat je nog steeds volop aan het genieten bent! en terecht! haha..
maare...fan van yoga? wat is er veranderd tussen onze eerste ramp-yoga-les in mexico en nu? dat moet je me toch even uitleggen, haha!

Boris

Haha, wat doet Lynly op die foto's?!
Leef je uit daar!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!